
Afgelopen week sprak ik een directeur van een lagere school. Zij was helemaal naar Cambridge afgereisd om seminars over werkgeluk te volgen en deze inzichten toe te passen op haar school. Haar gedrevenheid zette me aan het denken: Waarom investeren we in kennis, cijfers en prestaties, maar laten we werkgeluk vaak over aan toeval?
In Cambridge hanteren ze drie kernideeën die wereldwijd steeds meer organisaties inspireren:
🔹 Geluk is wat telt – Want blije mensen presteren beter, werken samen en blijven gemotiveerd.
🔹 Geluk moet geteld worden – Want wat je meet, kun je managen en verbeteren.
🔹 Geluk kan verbeterd worden – Met de juiste aanpak en tools wordt werkplezier geen luxe, maar een essentieel onderdeel van succes.
Hoe mooi zou het zijn als we dit ook in het Nederlandse onderwijs en bedrijfsleven breder omarmen? Niet alleen als iets 'leuks voor erbij', maar als een serieuze pijler van groei en succes. Want uiteindelijk is werkgeluk niet alleen goed voor medewerkers, maar ook voor resultaten.
Wat denk jij? Moeten we werkgeluk vaker meten en sturen?
Reactie plaatsen
Reacties